Utveckling av varumärken

Utveckling av varumärken – firmanamn och produktnamn

Vad ska firman eller produkten heta? Grunden är att namnet ska vara lätt att förstå och uttala. De mest effektiva namnen är originella men enkla. Det ska vara lätt att ”branda” – arbeta in och bygga varumärket. Du måste ta hänsyn till marknadssegment och eventuella förväxlingsrisker. Du vill inte bli förväxlad med andra företagsnamn eller varumärken. Du vill absolut inte hamna i tvist för att tvingas byta namn i ett senare skede.
Det är en komplicerad process.

Vi kan hjälpa dig att ta fram namn som passar din verksamhet. Ett namn som du kan växa med. Kontakta oss.

Utveckling av varumärken – verksamhetens löfte/Tagline

Vad vill du förmedla till din målgrupp? Att välja och ta fram verksamhetens löfte är en extremt viktigt del i utveckling av varumärket. Ett bra löfte sätter sig i målgruppens medvetande och ger positiva associationer till din verksamhet. Ett riktigt bra löfte påverkar dem att välja dig framför dina konkurrenter.

Det duger inte med ett alltför allmänt eller icke trovärdigt löfte. Det måste kännas rätt och bevisas i hur verksamheten agerar och kommunicerar i verkligheten. Ett löfte att leva upp till, varje dag.

En klassiker är Avis: We try harder. Här genomförde man en mycket framgångsrik repositionering av marknadsledaren Herz. Reklambyrån DDB gick igenom hela Avis verksamhet. De ville försäkra sig om att hela organisationen verkligen levde upp till sitt löfte innan lanseringen. Avis ökade sin marknadsandel från 11% till 35% på 4 år.

Utveckling av varumärken – Verksamhetens slogan

En slogan är oftast kopplad till en specifik kampanj. Ett löfte är mer övergripande och långsiktigt.Vad vill du kommunicera till din målgrupp? Att välja och ta fram din slogan är en extremt viktigt del i utveckling av varumärket. En bra slogan är ”catchy” och sätter sig i målgruppens medvetande. Det ger positiva associationer till ditt varumärke. En riktigt bra slogan påverkar dem att välja ditt varumärke framför dina konkurrenter.

Utveckling av varumärken – design och redesign av logotyp

Kanske är det dags att uppgradera din image? Omgivningen utvecklas ständigt. Det är viktigt att du är uppdaterad om du vill växa och fortsatt attrahera nya kunder. Pistol Reklambyrå kan hjälpa dig att modernisera din logotyp utan att du tappar i dentitet. Vi ser också till att den fungerar i alla nya mediala miljöer. En uppdatering hjälper dig att nå nya kunder och visar för omgivningen att din verksamhet utvecklas.

Utveckling av varumärken – verksamhetens identitet och profilprogram

Styrkan i din verksamhets identitet är inte större än summan av dess delar. Ett enhetligt profilprogram som hanterar hur verksamheten ska synas i tryck och andra medium garanterar struktur i er kommunikation med er omgivning. Det stärker er identitet och ert varumärke. Utan struktur drar du på dig onödiga kostnader. Utan struktur undergräver du verksamhetens identitet.

Pistol Reklambyrå hjälper dig med utveckling av ditt profilprogram för alla former av medium. Till detta kopplar vi en manual. Manualen ser till att samtliga i din organisation, dina underleverantörer och eventuella återförsäljare alltid använder materialet i enlighet med ert profilprogam.

Pistol Reklambyrå kan hjälpa dig att få svar på dessa frågor. Kontakta oss så berättar vi mer.